Hushållsvatten

Hushållsvatten är vatten som används i privata hushåll som dricksvatten och vid matlagning, samt hos livsmedelsföretag vid tillverkning av produkter.

Hälsoinspektionen granskar regelbundet hushållsvattenkvaliteten på vatten som vattenverken levererar samt granskar deras hygien och driftskontroll. Vattenverk som har egen produktion eller behandling av vatten skall godkännas av hälsoskyddsmyndigheten innan de tas ibruk. Ansökan inlämnas tre månader i förväg. Hushållsvatten får inte levereras förrän verksamheten godkänts.

Blankett för ansökan om godkännande av vattenverk hittas här. Alla vattenverk skall dessutom ombesörja en tillräcklig driftskontroll för att garantera en god vattenkvalitet.

En vattendroppe.

Aktuell information om kokuppmaningen gällande Jakobstads vatten

Jakobstads vattens kunder i Jakobstad och södra Larsmo uppmanas koka sitt dricksvatten. Kokuppmaningen utfärdades 23 april 2024, sedan det konstaterats koliforma bakterier och sedan också enterokocker i ett vattenprov som togs 22 april 2024.

UPPDATERING 25.4.2024: I de uppföljningsprov (12 st) som togs 24.4.2024 har inga koliforma bakterier eller E.coli konstaterats. Svar gällande enterokocker för dessa prov fås på eftermiddagen fredag 26.4.2024.

Allt dricksvatten och allt vatten som används vid matlagning ska fortsättningsvis kokas i 5 minuter.

Aktuell information om vattensituationen finns i Miljöhälsan Kallans pressmeddelanden nedanför.

Pressmeddelanden

Övriga information

 

Verksamhetsidkare som levererar hushållsvatten kan ta kontakt när det finns

  • planer på att ta i bruk ett vattenverk eller göra väsentliga förändringar i befintligt vattenverk
  • misstanke om att vattnet kan vara förorenat
  • behov av extra provtagning

Som invånare kan du ta kontakt vid

  • misstanke om dålig kvalitét på vattnet
  • frågor om tillsyn eller analysresultat

Länkar

THL:s information om järn i dricksvatten

Jakobstads vatten, intensifierad provtagning oktober 2023

Jakobstads Vatten, störningssituation 2024