Lapsiystävällinen kunta Pedersören kehitystyö kohti lapsiystävällistä kuntaa
Två barn leker med en tramptraktor på en daghemsgård.

Pedersören kehitystyö kohti lapsiystävällistä kuntaa

Sivu on päivitetty 26.3.2024.

On aika arvioida Pedersören lapsiystävällisyyttä 

Pedersöre on vuodesta 2020 lähtien kehittänyt kunnan lapsiystävällisyyttä Unicefin Lapsiystävällinen kunta mallin mukaan, ja pian on aika arvioida tehtyä työtä. Unicef päättää maaliskuussa 2024, saako Pedersöre Lapsiystävällinen kunta tunnustuksen. 

Yleisesti ottaen voimme koordinointiryhmässä todeta, että tietämys ja tiedot lapsen oikeuksista ovat yltäneet täysin uusille tasoille kunnan organisaatiossa Lapsiystävällinen kunta mallin mukaisen työskentelyn aikana. Lapsiystävällisyydestä ja lapsen oikeuksista ei ole koskaan puhuttu niin paljon kuin kolmen viime vuoden aikana. Pelkästään se on edistystä riippumatta siitä, antaako Unicef Pedersörelle ”Lapsiystävällinen kunta” tunnustuksen vai ei. 

Seuraavassa on (melko pitkä) selvitys tehdystä työstä. Varaa aikaa lukemiseen! 

Viisi tavoitetta ja niiden toteutus 

Pedersören lapsiystävällisyyden alkukartoituksen jälkeen kunta valitsi viisi tavoitetta, jotka sisältyvät kunnan toimintasuunnitelmaan. 

Tavoite 1: Lapsen oikeuksista tiedottaminen kunnan työntekijöille, päättäjille ja kuntalaisille. 

Tämän tavoitteen pysyvin tulos on tietopaketti, joka sisältää tietoa lapsen oikeuksista ja Lapsiystävällinen kunta -mallista. Paketti löytyy sekä kunnan verkkosivuilta että henkilöstön intranetistä. Jos et ole vielä tutustunut sisältöön, napsauta linkkiä Lapsiystävällinen kunta ja lue! 

Muut tämän tavoitteen mukaiset toimet lyhyesti:  

Artikkeleita Lapsiystävällinen kunta -työstä ja lapsen oikeuksista on julkaistu uutisina osoitteessa www.pedersore.fi ja Pedersöre infon useassa numerossa.  

Lapsen oikeuksia on tuotu säännöllisesti esiin kunnan sosiaalisen median kanavissa, intensiivisemmin lapsen oikeuksien teemaviikon aikana, jota vietetään vuosittain marraskuussa. Koulut, esikoulut ja päiväkodit ovat nostaneet esiin lapsen oikeuksia arjessaan ja erityisesti lapsen oikeuksien viikon aikana. 

Olemme myös lisänneet tietoa lapsen oikeuksista Pedersören lasten ja nuorten sovellukseen. 

Olemme järjestäneet tiedotustilaisuuden lapsen oikeuksista kuntalaisille ja tuoneet aihetta esiin Pedersöre-podcastissa. Päättäjät ovat tutustuneet aiheeseen iltakoulussa 2021.  

Lapsen oikeudet ovat myös osa kunnan uusien työntekijöiden perehdytysohjelmaa.  

Sekä kunnan työntekijöitä että päättäjiä kehotetaan suorittamaan E-Oppiva-koulutus ”Johdatus lapsen oikeuksiin – Turvaa lapsen oikeuksien toteutuminen”. Koulutuksessa oppii nopeasti paljon lapsen oikeuksista. 

 

Tavoite 2: Lapsivaikutusten arvioinnin ohjeiden laatiminen, arvioinnin testaaminen ja käytön aloittaminen opetus- ja kasvatuslautakunnan päätöksenteossa. 

Tässä oli kyse ohjeiden laatimisesta sen varmistamiseksi, että lapsen parasta arvioidaan lapsia koskevissa asioissa. 

Lapsivaikutusten arviointimallia on testattu kahdessa opetus- ja kasvatuslautakunnan asiassa: Koulujen työjärjestys 2023–2024 (§ 95, 7.12.2022) ja varhaiskasvatuksen henkilöstöresurssit toimintavuonna 2023–2024 (§ 36, 19.4.2023). 

Ensimmäisessä tapauksessa koulujen oppilasneuvosto ja esikoulujen lapsiryhmät saivat kertoa mielipiteensä kolmesta eri lukuvuosisuunnitelmamallista, ennen kuin opetus- ja kasvatuslautakunta teki päätöksen. Toisessa tapauksessa valmistelu sisälsi vaikutusten arvioinnin yleisesti lasten osalta ryhmänä ja erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien lasten kannalta. 

Tehdyn vaikutusten arvioinnin tuloksena erityispäivähoito on saanut ohjeet siitä, miten varmistetaan, että erityisen haavoittuvassa asemassa olevat lapset saavat riittävästi tukea ja että heille tarjotaan lisää osallistumismahdollisuuksia heitä koskevissa asioissa. Tukea tarvitseville lapsille on laadittu tiekartta ja materiaalia siitä, miten lapsia kuullaan tuen tarpeen selvittämisen yhteydessä.  

Lisäksi jokainen päiväkoti on laatinut tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman, jolla varmistetaan, että kaikkien lasten tarpeet otetaan huomioon. Henkilöstö osallistuu yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa koskevaan täydennyskoulutukseen. 

 

Tavoite 3: Lasten osallisuuden lisääminen lasten päivittäisissä kasvuympäristöissä 

Päiväkoti Hoppetossan Sandsundissa on osallistunut alueelliseen Unik och värdefull hankkeeseen, jonka puitteissa on laadittu toimenpidesuunnitelma lasten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi päiväkodin arjessa. Päiväkodeissa on samalla nostettu esiin YK:n yleissopimusta lapsen oikeuksista. Henkilöstö on saanut täydennyskoulutusta ja ohjausta siitä, miten he voivat ottaa lapset aktiivisemmin mukaan toiminnan suunnitteluun. Konkreettinen asia on pitää päiväkodin lapsiryhmissä viikkokokouksia, joissa lapset saavat olla mukana ja arvioida kulunutta viikkoa sekä suunnitella seuraavan viikon ohjelmaa. 

Hoppetossan-päiväkodin pilottikokeilu on sittemmin levinnyt Lepplaksin päiväkotiin ja Purmon esikouluun, jotka jatkavat mallin työstämistä. Kaikki päiväkodit soveltavat hankkeen puitteissa kehitettyjä lähestymistapoja ja toimintamalleja. Päiväkotien toimintasuunnitelmissa ja tavoitteissa vuodelle 2024 painotetaan lasten osallisuutta. Hankkeen ja Hoppetossan-päiväkodissa tehdyn pilottityön avulla olemme voineet levittää lapsiystävällistä toimintakulttuuria. 

Erilaisia lasten osallisuusmalleja sisältävä vinkkivihko on saatavilla digitaalisesti täällä: Se barnet -täydennyskoulutus, asiakirja ”Att främja barns rättigheter och delaktighet på dagis”. 

 

Tavoite 4: Nuorten vaikutusmahdollisuuksien lisääminen  

Vanhan perinteen mukaisesti Sursik skolan yhdeksäsluokkalaiset vierailevat kunnantalolla yhteiskuntaopin puitteissa. Ysien vierailua on nyt uudistettu niin, että nuoret voivat osallistua enemmän ja olla aktiivisempia. Vierailu on jaettu kolmeen osaan: oppilaat tutustuvat ensin kunnan toimintaan kunnan verkkosivujen kautta. Nuoria kehotetaan esittämään kysymyksiä, joihin vastataan, kun kunnan tiedottaja, nuorisosihteeri ja nuorisoneuvoston puheenjohtaja vierailevat Sursikilla ja kertovat kunnan toiminnasta nuorten näkökulmasta. Kaikki huipentuu ”Ysien päivään kunnantalolla”, jolloin yhdeksäsluokkalaiset vierailevat luokittain kunnantalolla ja tapaavat johtavia viranhaltijoita ja muita työntekijöitä. Vierailu jakautuu kahdelle päivälle. Nuorten tulee vierailun aikana vastata Pedersöre-tietovisaan. Jotta he osaavat vastata kysymyksiin, heidän on keskusteltava kunnantalon henkilöstön kanssa. Myös luottamushenkilöt ovat paikalla kertomassa tehtävistään ja keskustelemassa nuorten kanssa. Uutta mallia testattiin tammi- ja helmikuussa 2023, ja testaus jatkuu vuonna 2024. 

Nuorten osallisuutta on lisätty myös siten, että nuorisoneuvoston edustajalla on läsnäolo-oikeus lautakuntien kokouksissa. Nuoret ovat sitä mieltä, että on mielenkiintoista osallistua kokouksiin ja että heidät otetaan hyvin vastaan.  

Kunnan lasten ja nuorten sovelluksessa, joka on myös yksi tapa lisätä nuorten osallisuutta, on idea- ja ehdotuslaatikko, johon lapset ja nuoret voivat lähettää ehdotuksia ja kysymyksiä kunnalle. Nuorisoneuvosto tutustuu lomakkeen kautta tulleeseen palautteeseen, ja sillä on mahdollisuus viedä ehdotuksia ja kysymyksiä eteenpäin. 

Kunnan lapsiparlamentti on myös foorumi, jossa lapset saavat äänensä kuuluviin. Lapsiparlamentti on tähän mennessä kokoontunut kolme kertaa kunnantalolla: marraskuussa 2022, toukokuussa 2023 ja marraskuussa 2023. Tapaamisten aiheita ovat olleet 1) turvalliset oppimisympäristöt koulussa ja koulun pihalla, 2) kunnan leikkipuistot sekä 3) lasten ja nuorten hyvinvointi. Jokainen koulu on lähettänyt lapsiparlamenttiin kaksi edustajaa luokilta 5 ja 6. Tarkoituksena on ollut kuulla lasten mielipiteitä ja ottaa ne huomioon kunnan toiminnan suunnittelussa. 

 

Tavoite 5: Luodaan kolmansia tiloja (kokoontumispaikkoja/aktiviteettipuistoja), jotka sopivat kaikenikäisille ja henkilöille, joilla on vammoja. 

Tämä tavoite valittiin lapsille ja nuorille vuonna 2021 tehdyn kyselyn perusteella. Kyselystä kävi ilmi, että pedersöreläiset lapset haluavat mielellään vaikuttaa vapaa-ajan mahdollisuuksiin ja kehittää matalan kynnyksen toimintaa ilman kilpailu- ja harjoituselementtejä. 

Kunnan leikkipuistot ovat luonnollisia kokoontumispaikkoja. Aloitimme inventoimalla Pedersören nykyiset leikkipuistot saadaksemme yleiskuvan tämänhetkisestä kokoontumispaikkatarjonnasta lapsille ja nuorille. Leikkipaikkojen välineet ja kunto kartoitettiin teksti- ja kuvamuodossa. Kartoitus löytyy sähköisessä muodossa täältä: Pedersören leikkipuistot ja uimarannat. Leikkipuistot luokiteltiin kunnostus- ja kehittämistarpeen mukaan. Kartoitusta on käsitelty teknisessä lautakunnassa, joka on se toimielin, joka päättää leikkipaikkojen kunnossapidosta budjettivarojen puitteissa.  

Lasten ja nuorten toiveita leikkipuistoista ja kokoontumispaikoista Pedersöressä on kuultu siten, että lapsiparlamentti ja kolmen esikoulun lapsiryhmät ovat keskustelleet siitä, miltä heidän unelmiensa leikkipuisto näyttäisi, ja antaneet ehdotuksia suuremmasta aktiviteettipuistosta, joka voitaisiin rakentaa Pedersöreen. Syksyllä 2023 toteutettiin myös 7.–9. luokkien ja lukion nuorille suunnattu kysely, jossa nuoria pyydettiin kertomaan mielipiteensä kokoontumispaikoista ja mahdollisesta aktiviteettipuistosta Pedersöressä. 

Myös yleisö sai kertoa mielipiteensä Pedersören leikkipuistoista webropol-kyselyssä, joka toteutettiin kesällä 2023. Kaikissa edellä mainituissa tapauksissa kysyimme ehdotuksia, minne suurempi aktiviteettipuisto voitaisiin rakentaa Pedersöressä. Ehdotuksia tuli paljon. Usein toistuva ehdotus oli, että puisto pitäisi sijoittaa paikkaan, jossa on paljon lapsia, kuten Kolppiin ja Ala-Ähtävälle. 

Mitään päätöstä ei ole tehty uuden, suuren aktiviteettipuiston rakentamisesta Pedersöreen lähitulevaisuudessa. Mutta prosessin aikana Axåkers skolan pihasta on rakennettu uusi ja hyvin varusteltu kokoontumispaikka Pännäisiin, ja Lapsiystävällinen kunta -työn myötä on syntynyt ajatus luonnonläheisestä aktiviteettipuistosta Ytteresse skolan, Snäckanin esikoulun ja Diamanten-päiväkodin yhteyteen.  

Axåkers skolan osalta Östensön, Pännäisten ja Sundbyn oppilaat saivat tavata arkkitehdin, kun koulurakennusta suunniteltiin. Oppilaat esittivät toiveita siitä, millainen koulun pihasta tehtäisiin. Nyt tammikuussa osa koordinointiryhmästä vierailee Axåkers skolassa tapaamassa koulun ja esikoulun oppilaita ja kuulemassa, mitä mieltä he ovat koulun pihasta välituntipaikkana ja vapaa-ajan kohtaamispaikkana. 

Ala-Ähtävän tapauksessa ajatuksena on luoda aktiviteettialue luonnon ehdoilla. Alueella hyödynnettäisiin maaston luonnollisia piirteitä, kuten kiviä, puita ja muita luonnonmateriaaleja. Leikkivälineiden ja varusteiden tulee olla kestäviä ja kannustaa liikkumaan. Aktiviteettialueen yhteyteen voitaisiin sijoittaa myös ulkokuntoiluvälineitä. Kyseessä olevan metsämäen vieressä on jo hiihtolatu, koulun aktiviteettikenttä ja kylän jääkiekkokaukalo. Kunta valmisteli hankkeelle valtionavustushakemuksen. Kunnan talouden tulevaisuutta koskevien näkymien perusteella tehtiin kuitenkin arvio, että aktiviteettipuiston toteuttamiselle ja rakentamiselle ei ole edellytyksiä lähivuosina, joten hankehakemusta ei lähetetty. Suunnitelmat Ytteresse skolan takana olevan metsämäen kehittämisestä aktiviteettialueeksi ovat kuitenkin edelleen olemassa. Lapsiparlamentin keskustelujen tulokset, esikoululaisten vastaukset ja piirustukset sekä nuorisokyselyn tulokset otetaan huomioon, jos ja kun suunnittelu etenee. 

Yhteenveto 

Tämä on pitkä, mutta silti pelkistetty yhteenveto siitä, mitä Lapsiystävällinen kunta -mallin mukainen työ on tähän mennessä sisältänyt Pedersöressä. Me koordinointiryhmässä haluamme muistuttaa, että Unicef-yhteistyössä ei ole kyse hankkeesta vaan tarkoituksena on luoda toimintakulttuuri, joka ottaa huomioon lapsen oikeudet ja osallisuuden kunnan palveluissa, päätöksenteossa ja koko toiminnassa. Olemme päässeet eteenpäin, mutta työ jatkuu.  

Teksti: Malin Henricson, tiedottaja ja kunnan Lapsiystävällinen kunta -koordinointiryhmän jäsen 

Pedersören kunnan koordinaatioryhmä

Kunnanhallitus valitsi 24.8.2020 koordinaatioryhmän Lapsiystävällinen kunta-mallin parissa tehtävää työtä varten. Ryhmään kuuluu edustajia kaikilta kunnan toimialoilta, hallinnosta, nuorisoneuvostosta, luottamushenkilöistä sekä yhdistyksistä ja organisaatioista. 

Koordinaatioryhmään kuuluvat:

  • Kunnanhallituksen puheenjohtaja Johanna Holmäng (puheenjohtaja)
  • Varhaiskasvatusjohtaja Catarina Herrmans (koordinaattori)
  • Hallintopäällikkö Carina Wärn (sihteeri)
  • Hallintosihteeri Maria Tokou
  • Tiedottaja Malin Henricson
  • Kaavoituspäällikkö Anna-Karin Pensar
  • Nuorisosihteeri Mari-Louise Rönnqvist
  • Liikuntasihteeri Pontus Backlund
  • Rehtori Hanna Molander
  • Esikoulun johtaja Maria Enell
  • Johan Nylund, Esse IK
  • Nuorisoneuvoston edustaja Julia Ahlvik-Fors
  • Nuorisoneuvoston edustaja Tindra Forssell
  • Kouluterveydenhoitaja Annika Back, Pohjanmaan hyvinvointialue

Koordinaatioryhmä voi tarvittaessa kutsua muita asiantuntijoita kokoukseensa.

Koordinaatioryhmän yhteyshenkilö ja koordinaattori on varhaiskasvatusjohtaja Catarina Herrmans, catarina.herrmans@pedersore.fi, 06–7850 201.