Aktuellt Esse Vattens lägesuppdatering
2.9.2025

Esse Vattens lägesuppdatering 2.9.2025

Kokuppmaningen för Esse Vattens verksamhetsområde avslutades 11.8.2025, men kloreringen av hushållsvattnet har fortsatt som en säkerhetsåtgärd. Kloreringen avslutas idag 2.9.2025, eftersom nödvändiga och förebyggande åtgärder nu har gjorts för att förhindra att ledningsnätet kontamineras av ytvatten.

Under vecka 33–34 har Esse Vatten gjort följande åtgärder vid lågvattencisternen i Ytteresse:  tömning av vatten, kontroll och byte av material och konstruktioner, rengöring och desinficering. Lågvattencisternen var ur bruk under tiden dessa åtgärder gjordes. Efter godkända analyssvar har cisternen kopplats tillbaka till ledningsnätet 21.8.2025.

Under vecka 34–35 har Esse Vatten gjort följande åtgärder vid lågvattencisternen i Värnum:  tömning av vatten, kontroll och byte av material och konstruktioner, rengöring och desinficering. Lågvattencisternen var ur bruk under tiden dessa åtgärder gjordes. Efter godkända analyssvar har cisternen kopplats tillbaka till ledningsnätet 29.8.2025.

Trots att kloreringen nu avslutas, kan det under de närmaste dagarna fortsättningsvis förekomma en lukt och smak av klor. När vattnet byts ut i ledningsnätet (vid användning) försvinner kloret småningom. Kloreringen och de tekniska åtgärderna i ledningsnätet (bl.a.  i- och urkoppling av lågvattencisternerna) har även orsakat att en del vanligt förekommande avlagringar i ledningsnätet lossnar, vilket vattenanvändarna kan märka som färgat vatten eller som lukt- och smakavvikelser. Esse Vatten kommer därför den närmaste tiden att utföra spolningar i olika delar av ledningsnätet för att snabba upp utbytet av ledningsnätets vatten samt för att få bort avlagringar som lossnat.

Miljöhälsan Kallan fortsätter under hösten med den intensifierade provtagningen av hushållsvattnet.

Esse Vatten och Miljöhälsan Kallan tar även i fortsättningen tacksamt emot all information och respons man får av hushållsvattnets användare. Denna respons är av stor av betydelse för att man ska kunna kartlägga var eventuella olika problem finns ute på ledningsnätet. Anmälningar om problem med hushållsvatten kan även anmälas via den digitala tjänsten Ilppa.

Vi tackar vattenanvändarna i Esse Vattens verksamhetsområde för ert tålamod och förståelse under denna period med störningar i ledningsnätet och hushållsvattnets kvalitet.