Barn i behov av stöd inom förskoleundervisning
Till följd av lagändringar förändras stödet för lärande från och med den 1 augusti 2025 inom förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen.
Centrala förändringar inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen
Inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen avskaffas modellen för trestegsstöd (allmänt stöd – intensifierat stöd – särskilt stöd).
Undervisningen ordnas med beaktande av barnen/elevernas olika behov och förutsättningar. Gruppspecifika stödformer och barnspecifika stödåtgärder ordnas i enlighet med inkluderande principer.
Stödet för lärandet ordnas i första hand gruppspecifikt. Gruppspecifika stödformer används i varje undervisningsgrupp, alla barn/elever har rätt till stöd. Gruppspecifika stödformer som inleds tillräckligt tidigt stödjer barnens lärande och deltagande i förskoleundervisningen.
Gruppspecifika stödformer är:
- allmän stödundervisning som ges av en lärare
- stödundervisning i undervisningsspråket som ges av en lärare
- undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning.
För det gruppspecifika stödet görs inget förvaltningsbeslut, utan stödet förverkligas på ett flexibelt och planerat sätt under hela läsåret i barnets egen grupp..
Om de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga ska barnspecifika stödåtgärder planeras, ordnas och beslutas om i enlighet med barnets bästa utan dröjsmål och ges i första hand i barnets egen förskolegrupp. Utgående från elevens individuella behov ges det barnspecifika stödet regelbundet under en längre tid. För barnspecifikt stöd behövs ett förvaltningsbeslut.
Barnspecifika stödåtgärder:
- regelbunden undervisning som ges av en speciallärare delvis i en smågrupp och i samband med annan undervisning
- undervisning som ges av en speciallärare på heltid i en smågrupp; en specialgrupp eller en integrerad specialgrupp
- tolkningstjänster
- biträdestjänster
- hjälpmedel
Samarbetet mellan lärarna, speciallärarna och den övriga personalen är centralt för planeringen och genomförandet av stödet och för att tillsammans skapa en gemensam uppfattning om behoven av stöd i gruppen. Barnets delaktighet ska beaktas i planering och utvärdering av stödet.
Läsåret 2025–2026 är övergångstid
Inom förskoleundervisningen är beslut om särskilt stöd som fattats före den 1 augusti 2025 i kraft under hela förskoleundervisningen, och inom den grundläggande utbildningen ser man över beslut om särskilt stöd under läsåret 2025–2026 så att de motsvarar den nya lagstiftningen.
För den förlängda läropliktens del träder lagändringarna i kraft 1.8.2026. I fortsättningen fattas ett beslut om tidigarelagd läroplikt för 5–6-åriga barn.
Stödet i den kompletterande småbarnspedagogiken
För de barn som har kompletterande småbarnspedagogik före och efter förskolan gäller grunderna för planen för småbarnspedagogik kap. 1.3 och 5.5.
Tre stegs stödet fortsätter inom den kompletterande småbarnspedagogiken; allmänt – intensifierat – särskilt stöd.
Stödet dokumenteras i blanketten Barnets plan för lärande inom förskoleundervisning /kompletterande småbarnspedagogiken. Om barnet har beviljats intensifierat eller särskilt stöd inom småbarnspedagogiken fortsätter stödet i den kompletterande småbarnspedagogiken, förutsatt att behovet av stöd är det samma. Nytt förvaltningsbeslut görs i förskolan för kompletterande småbarnspedagogik.
Ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik
Camilla Nyman, tel. 044 555 7618
Kållby förskola
Kållby 5-års grupp, Solstrålarna
Hoppetossan daghem
Sandskutan daghem
Snäckan förskola
Snäckan 5-års grupp, Vitnos
Dressinen i samverkan med Linda Tast tel.044 7750220
Viveka Sjöskog, tel. 044 085 0886
Bamse daghem
Purmo förskola
Sagoskogen daghem
Sandsund förskola
Diamanten daghem i samverkan med Linda Östman, tel. 040 5126 725
Lappfors daghem
Ulrica Hansson tel. 040 631 1294
Östensö daghem
Axåkers förskola
Museigrändens förskola
Kållby daghem
Lepplax daghem
Lepplax förskola