Ny lägesuppdatering om Esse Vattens störningssituation
Det figurerar en hel del kommentarer och frågor speciellt på sociala medier angående störningssituationen. För att nå en så bred publik som möjligt har vi valt att informera via detta informationsmeddelande. Vi har även sammanställt en tabell över alla vattenanalyser som tagits på Esse Vattens område under år 2025. Tabellen hittas här:
Vartefter de nyaste provens analyser färdigställs uppdateras tabellen.
Den för tillfället pågående kokuppmaningen för Esse Vattens område är den tredje sedan hösten 2023. Hösten 2023 påverkades en råvattenbrunn av att marken omkring ”rasade”. Kokuppmaningen gavs då i förebyggande syfte och i inget av de prov som togs i samband med den händelsen, kunde bakterier påvisas.
I januari 2025 kom det till Miljöhälsan Kallans kännedom att det ställvis förekommer lukt- och smakproblem på Esse Vattens område. Esse Vatten begärde då en utredning och extra vattenprover togs, utan att några avvikelser upptäcktes. Till följd av klagomålen vidtog Esse Vatten även egna åtgärder. Vattenreningsprocesserna och driften gicks igenom utöver de dagliga kontrollerna, ledningsavsnitt spolades och sökning efter vattenläckor gjordes. Klagomål inkom från olika områden under vintern, men upphörde under senvintern och våren. I maj och juni inkom nya klagomål, vilket ledde till ytterligare provtagning. I början av juli påvisades bakterier i vattnet, vilket resulterade i att en kokuppmaning utfärdades den 8.7.2025.
Eftersom ingen tydlig orsak till bakterieförekomsten i juli kunde påvisas, intensifierades och utökades provtagningen i augusti efter att kloreringen i juli avslutats. I dessa extra prov som togs 4.8.2025 konstaterades än en gång bakterieförekomst varvid en ny klorering inleddes omedelbart och Miljöhälsan Kallan utfärdade en ny kokuppmaning.
Till vilken del är informationen offentlig?
Alla detaljer som har att göra med hushållsvattenbolag är inte offentlig information av säkerhetsskäl. Miljöhälsan Kallan delger information som kan och får delges, bl.a. är alla analyssvar offentlig information.
Hur ofta kontrolleras vattenkvalitén?
För alla hushållsvattenbolag finns det fastslaget en provtagningsfrekvens i respektive bolags provtagningsplan. I Social- och hälsovårdsministeriets förordning om kvalitetskrav och kontrollundersökning av hushållsvatten (1352/2015) bilaga II och punkt 4 finns det fastslaget minimianalysfrekvenser enligt producerad vattenvolym per dygn. Enligt den är provtagningsfrekvensen för Esse Vattens del 6 ggr per år, alltså varannan månad.
Vattenprovtagning
De prover som tas inom ramen för den regelbundna kontrollen har fastslagna provtagningspunkter. Provtagningspunkterna är valda så att de ska representera distributionsområdet så bra som möjligt. Provtagningsplatsen ska också vara tillgänglig för provtagaren och i mån av möjlighet väljs en offentlig byggnad eller en institution eller annan lämplig, tillgänglig plats. På provtagningsplatsen behöver det finnas en kran som kan desinficeras genom att brännas, dvs av metall. Kranen desinficeras för att säkerställa att vattnet som tas inte kontamineras av själva kranen.
Det hushållsvatten som kommer ur varje enskild förbrukares kran ska uppfylla kraven i förordningen. Fastighetsägaren är själv ansvarig för sina egna ledningar, dvs från anslutningspunkten framåt. Om Miljöhälsan Kallan tar ett vattenprov i ett privat hushåll, tappas vatten i ca 5 minuter, för att först spola bort det vatten som har stått i ledningarna i den privata fastigheten. Myndighetsprovtagningen är inriktad på att kontrollera hushållsvattenbolagets vattenkvalité och därför måste man vid provtagning tappa vattnet så att det vatten det tas prov av representerar det vatten som levereras till kunderna. De egna ledningarna, deras ålder och vattenförbrukningen vid den egna fastigheten kan givetvis påverka vattenkvalitén i det egna hushållet, men det är inte representativt för hela ledningsnätet.
Färgat vatten
Hushållsvatten av god kvalité ska inte ha någon färg. Det finns olika faktorer som gör att det ändå kan förekomma färgat hushållsvatten. En vattenledning, oberoende av om det är en privat ledning eller vattenbolagets ledningsnät, finns det beläggningar i rören. Då det är ett jämnt tryck i vattenledningen hålls dessa beläggningar på sin plats. Om det förekommer tryckskillnader i ledningsnätet, kan tryckvågen lösgöra större eller mindre mängder av dessa ansamlingar, som kan färga vattnet. Missfärgat vatten kan synas i en enskild eller flera fastigheter och på olika platser beroende på bl.a. tryck, förbrukning och ledningsnätets utformning och ålder. Det färgade vattnet försvinner inte förrän det tappas bort. Vattenbolaget har spolningspunkter på ledningsnätet via vilka de kan utföra spolning, men det kan också behövas spolning vid privata fastigheter. Har man missfärgat vatten kan man själv först låta vattnet rinna för att se om det klarnar, hur länge man ska låta det rinna beror t.ex. på den egna ledningens längd. Det finns även andra orsaker till färgat vatten, t.ex. hög järnhalt.
Egen personlig beredskap
Miljöhälsan Kallan vill påminna alla om den egna personliga beredskapen. Alla privathushåll borde ha en beredskap på 72 timmar enligt myndighetsrekommendationen. Samhället är beroende av kritiska tjänster såsom hushållsvatten och el. Enligt beredskapsrekommendationen bör man i hemmen förbereda sig att klara sig på egen hand i minst tre dygn vid en störningssituation. Det skulle vara bra om det fanns mat, vatten och läkemedel hemma för minst tre dygn. Det skulle också vara viktigt att känna till beredskapens grunder, dvs. att veta till exempel var man får korrekt, officiell information i en störningssituation och hur man klarar sig i en svalnande bostad.
Privathushållens beredskap är av stor betydelse för samhället och framför allt för människan själv. Därför bör var och en förbereda sig för störningssituationer. Mera information hittas här: