Aktuellt Beställ störningsmeddelande till din telefon
6.8.2025
En mobiltelefon. På skärmen finns text om störningar i vattendistributionen.

Så här kan ett meddelande från Pedersöre Vatten se ut. Informationen är tvåspråkig. Avsändaren är InfoTiedote.

Beställ störningsmeddelande till din telefon

Med anledning av problemen med dricksvattnet i Esse påminner vi om att det är möjligt att få information om avbrott och andra lokala driftsstörningar per sms eller e-post, via Pedersöre Vattens störningsmeddelandesystem Everbridge.

För att få infon måste dina kontaktuppgifter vara registrerade och offentliga, vilket du kan kolla i kundportalen.

Om du har ett allmänt tillgängligt telefonnummer behöver du inte registrera det i invånareportalen. Om du har ett jobbnummer som är registrerat utanför Pedersöre eller hemligt telefonnummer måste du registrera det för att kunna ta emot textmeddelanden. Även hyres- eller fritidslägenhet, sommarstuga eller liknande ägaren kan registrera sitt telefonnummer på den adressen om fasta hemadress finns någon annanstans. Man kan också registrera sig för att få störningsmeddelanden som gäller t ex äldre anhöriga.

Om störningsmeddelandena inte når dig kan det bero på två saker: telefonnumret är hemligt, eller till exempel registrerat på arbetsgivarens adress, utanför Pedersöre.

Eftersom också Esse Vatten, Pedersöre Värme och Pedersöre kommun har möjlighet att använda sig av systemet för sina störningsmeddelanden och kriskommunikation, lönar det sig att kontrollera om du finns med i registret. Tjänsten är helt gratis. Du kan kontrollera vilken eller vilka adresser som är registrerade på ditt mobiltelefonnummer via Invånarportalen. Där kan du också registrera dig i eller avregistrera dig från tjänsten. Kundportalen finns här Invånarportal - Asukasportaali. Länken finns också på Pedersöre Vattens hemsida.

Så här gör du för att kontrollera dina uppgifter:

  • Du börjar med att skriva in ditt mobilnummer för att få en verifieringskod att logga in med. Koden skickas till din telefon. Skriv in koden och tryck ENTER.
  • Om du finns i registret, ser du vilken adress som är registrerad, både i textform och på en karta. Om allt är ok behöver du inte göra något.
  • Är du inte registrerad, eller vill lägga till en adress, trycker du på ”Lägg till en annan plats”.
  • I fältet ”Platsen namn” skriver du ”Hem / Villan / Föräldrarna / Jobbet” eller nån annan plats, beroende på vilken adress du vill registrera i Pedersöre.
  • I fältet ”Gata” skriver du adressen och i följande fält husnumret, postnummer och ort. Tryck på SÖK. Då dyker det upp ett förslag i rutan ”Välj adress”. Välj adressen och spara.
  • Ibland hittar systemet inte rätt adress. Testa då att skriva adressen på det andra inhemska språket. Om det inte heller fungerar – skriv bara vägnamnet. Då dyker alla tillgängliga adresser upp i fältet. Pedersöre Vatten rekommenderar att du väljer den adress som ligger närmast din plats, då nås du av felmeddelanden i området. Spara uppgifterna.
  • Om du inte vill ha meddelandena, loggar du in på samma sätt och trycker ”Inaktivera alla varningar för denna plats”.

Om du får problem med att registrera dej kan du skicka ett e-postmeddelande till pedersore.vatten@pedersore.fi med dina kontaktuppgifter (namn, adress och telefonnummer) så kan bolaget registrera dig manuellt i tjänsten.

De textmeddelanden som skickas via tjänsten kommer från avsändaren InfoTiedote, medan e-postmeddelandena har Pedersöre Vatten som avsändare.