Kommunens servicetelefon i praktiska coronaärenden

På grund av coronaepidemin öppnar Pedersöre kommun en servicetelefon för över 70-åringar och andra personer som tillhör riskgrupper.

Telefonlinjen, som i praktiken är kommunens växelnummer (06) 785 0111 fungerar vardagar klockan 8–16 (fredag klockan 8–15) så länge det råder undantagstillstånd.

Syftet är underlätta vardagen för kommuninvånare som på grund av smittorisken ska undvika kontakt med andra personer. Via numret kan man få vägledning i praktiska ärenden som gäller butiks- och apoteksbesök, om inte anhöriga eller grannar kan ställa upp.

  • Observera att kommunens servicetelefon inte ger hälsorelaterade råd. I sådana ärenden ringer man Social- och hälsovårdsverkets telefonrådgivning (06) 786 1333, dygnet runt.

Nätverk med frivilliga i kommunen

Pedersöre har skapat ett nätverk med personer som på frivillig basis hjälper till med praktiska ärenden som till exempel matinköp och apoteksärenden. Man kontaktar ansvarspersonerna som koordinerar hjälpinsatsen. Du kan få telefonnummer till kontaktpersonerna via servicetelefonen.

I fall andra vill ansluta sig till nätverket går det bra att meddela det på servicenumret (06) 7850 111.

Kontaktpersoner i byarna:

Överpurmo, Åvist, Lillby, Sisbacka: Larissa Bock. Administrerar Facebookgruppen Coronahjälp Purmo.

Ytteresse, Överesse, Bäckby, Lappfors: Tomas Forsblom. Administrerar Facebookgruppen Esse, Lappfors och Bäckby hjälpen.

Bennäs, Lövö, Katternö, Östensö: Carina Rönnlund.

Sandsund: Eivor Back, Christian Dahlin, Camilla Ena-Vikström.

Lepplax: Gunborg Henriksson.

Forsby: Emilia Högkulla.

Sundby: Karin Häggblom-Forsman.

Kållby: Bernhard Hjulfors, Christian Dahlin (Dalabäck).

Edsevö: Greta Johansson.