Pedersöre kehottaa Ely-keskusta parantamaan liikenneturvallisuutta

DSC00457

Koululaisten käyttämä sisääntulotie Lepplaksin koulupihalle sijaitsee sellaisella paikalla, että Lepplaksintiellä syntyvät vaaratilanteita, kun lapset ylittävät tien.

Pedersöre pyytää Ely-keskusta parantamaan liikenneturvallisuutta Lepplaksin koulun kohdalla. Toivelistalla on myös ajonopeuden alentaminen Rifintien ja Sandbackatien liittymissä valtatielle 8 Edsevössä sekä maantiellä 749 Skutnabban kylässä.

Pedersören liikenneturvallisuusryhmä on tehnyt Ely-keskuksen liikenneturvallisuusasiantuntijat tietoisiksi turvallisuusriskeistä valtion omistamilla teillä kunnassa.

Yksi ongelmapaikka löytyy Lepplaksin koulun kohdalta. Koululaisten käyttämä sisääntulotie koulupihalle sijaitsee sellaisella paikalla, että Lepplaksintiellä syntyy vaaratilanteita, kun lapset ylittävät tien.

Leppplax skola
Keltaiset merkinnät osoittavat tekninen lautakunnan ehdotukset  liikenneturvallisuuden parantamiseksi Lepplaksin koulun kohdalta.

Liikenneturvallisuusryhmä ehdottaa, että valtio, joka omistaa Lepplaksintien, rakentaa kevytliikennettä varten lyhyen pyörätien Lepplaksintien varrelle, liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Samalla tietä levennettäisiin kyseisellä paikalla. Uudella tienjakajalla voitaisiin varoittaa autonkuljettajia suojatien olemassaolosta.

Pedersören tekninen lautakunta vetoaa Ely-keskukseen, että valtio suunnittelee ja toteuttaa ehdotetut toimenpiteet mahdollisimman nopeasti.

Lautakunta ehdottaa myös, että Ely-keskus aloittaisi toimet 80 km/h nopeusrajoituksen alentamiseksi 60 km/h:iin maantiellä 749 Skutnabban kylän läpi. Asukkaiden toivomuksesta nopeusrajoitus alkaisi Starabyn liittymästä ja jatkaisi noin 2,5 kilometriä etelään päin. Paras ratkaisu olisi pyörätien jatkaminen, mutta Pedersören virkamiehet uskovat, ettei tämä ole realistinen ratkaisu tällä hetkellä.

Liikenneturvallisuusryhmä on myös keskustellut siitä, miten valtatien 8 ja Rifintien ja Sandbackatien liittymien liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa Edsevössä. Kyseisellä tieosuudella on tapahtunut sekä vakavia että pienehköjä onnettomuuksia viime vuosina. Valtio päättää ennaltaehkäisevistä toimenpiteistä, mutta uusien liittymien rakentaminen edellyttää sekä suunnittelua että rahoitusta. Tekninen lautakunta toivoo – ensimmäisenä toimenpiteenä – että nopeusrajoitus 80 km/h jatkettaisiin noin 200 metriä pohjoiseen Rifintien liittymästä.

Teksti ja kuva: Malin Henricson

Lisätietoja: Teknisen viraston johtaja Yvonne Liljedahl-Lund 06-7850 320